Kunstwerken

Het realistische fijnschilderwerk van Jaap Dijkhuis bestaat uit portretten van mensen en dieren, stillevens, fantasielandschappen op linnen en houten paneel en in muurschilderingen en aquarellen.

Zijn oeuvre bestaat uit werken gerelateerd aan theater, symbolische werken, werken met een specifiek verhaal, maar ook werk met een dromerig romantisch, soms mystiek karakter vol onzekere elementen, angsten en vragen in olieverf, acrylverf en aquarelverf.

De liefde voor Indonesië en Engeland, de ongrijpbare mystieke karakters van katten, het uitdrukkingsvermogen van de mens in het theater, de muziek en andere vormen van kunst

hebben de belangstelling van Jaap Dijkhuis.

Realisme met extra dimensie

 

Dijkhuis schaart zich onder de kunstschilders die zich met "Realisme" bezig houden.

Dit zou ons doen denken dat hij dus de "werkelijke zaak" schildert, de werkelijkheid. Dat laatste is echter een te simpele voorstelling. Het is zelfs onjuist. Dijkhuis voegt namelijk aan zijn "realis" nog een extra dimensie toe:

Dat zijn de begrippen dreiging-onheil-romantiek-magie en angst, die hij in zijn tableaus een rol laat spelen. Bovendien hanteert hij het begrip "symbool" als extra verdieping van zijn schilderijen.

Opvallend zijn de luchten, zoals Dijkhuis die in zijn werk opbouwt. Soms laat hij de kleuren zich agressief gedragen en brengen deze activiteit en spanning in zijn werk. Spanning die soms een sterke gemoedsstemming bij de beschouwer veroorzaakt. Andere malen bezigt hij rustiger tinten, die aan de onderhavige compositie dan bezielend meewerken en deze onderbouwen. In ieder geval worden in het hemelgebeuren van Dijkhuis de kleuren zó opgezet, dat ze tot sterk ruimtevormend middel worden aangezet. De onstoffelijkheid  van de wolken, in verhouding tot het lichamelijke van de aarde en haar verschijningen bepalen een deel van het werk.

De luchten van Dijkhuis vertonen sterke tegenstellingen tot de tastbare vormen zoals we die op de aardkorst kennen. Als geheel gezien zijn de landschappen van Dijkhuis niet gebaseerd op nuchterheid en getrouwe weergave. Duidelijk wordt steeds gewerkt aan een met opzet aan de natuur aangepaste stemming.

Zo wordt een vibrerend gonzend natuurleven bij hem tot een klinkende stilte omgezet...

Anderzijds verschijnt een enkele maal zijn landschap kil en passief voor ons oog.

 

Dijkhuis hanteert niet alleen landschappen, maar houdt zich ook bezig met mens- en dierportretten.

Ook daar is zijn inbreng meer een rusteloos leven dan een levende rust. Alledaagse katten laat hij ons op niet alledaagse wijze in velerlei landschapsvormen zien. Veel aandacht besteedt hij daarbij aan de koppen en het karakter "achter" het dier. Hij bereikt dat door de overige zaken in zo'n schilderij simpel en vlak te houden, waardoor de dieren sterker met eigen aard naar voren komen.

Al met al hebben we bij de schilderijen van Jaap Dijkhuis te maken met een ingewikkeld dynamisch proces.

Er geldt daarbij maar één opmerking:

Voor het begrijpen ervan lijkt veel aandacht en "ervaring" wenselijk.

Citaat: Marinus Buytenhuys

 

Vakmanschap en perfectionisme in techniek

 

In navolging van de beroemde Nederlandse schilder Carel Willink moet een schilderij technisch goed zijn in de ogen van Jaap. Vakmanschap en perfectionisme zijn voor hem belangrijk, geen wazige uitleg van kunst maar goed onderbouwde onderwerpen moeten in zijn kunst de spiegel vormen van zijn ziel.

 

Jaap Dijkhuis gebruikt de schildertechniek in olieverf van de oude meesters:

 

Een geprepareerd doek of paneel voorzien van een witte of neutraal gekleurde laag Gesso, gevolgd door een  gedetailleerde schets in potlood of Oost-Indische inkt.

Dan een onderschildering in tempera- of magere acrylverf in een neutrale kleur: een zgn. grisaille, die vervolgens wordt geïsoleerd door een retoucheervernislaag of met Caperolbinder om zuiging van de onderschildering tegen te gaan, dit wordt het inschieten van de olie in de olieverf genoemd, waardoor doffe plekken kunnen ontstaan.

Daarna de afwerking in kleuren, doormiddel van olieverflagen nat over droog aan te brengen,

soms bedekt met een kleurglacis, dit zijn soms meerdere sterk verdunde transparante kleurlagen.

Na een maand volgt een retoucheervernis om de kleuren in hun oorspronkelijke gloed

terug te brengen na droging van het olieverf oppervlak.

Na volledige droging van een jaar wordt een slotvernis aangebracht om het werk te beschermen

tegen stof, vuil en licht.

Werken van Jaap Dijkhuis worden ingelijst naar keuze van de schilder of op verzoek en naar keuze van een eventuele koper tegen een meerprijs voor de gekozen manier van inlijsten, de materiaal- en stijlkeuze van de lijst.

De kunstenaar kan u hierover informeren.