Biografie

 

In de jaren dat de bekende Nederlandse schilders Jos Lussenburg, Jaap Hiddink en

Chris Ten Bruggenkate uit het kunstenaarsdorp Nunspeet nog leefden, was de in 1956 in Groningen geboren

en daarna in Nunspeet wonende kunstschilder Jaap Dijkhuis voor hen geen onbekende.

Na op de middelbare school door zijn tekenleraar de heer van Meesche op 16 jarige leeftijd gestimuleerd te zijn om te gaan schilderen met olieverf in impressionistische stijl, koos hij na 2 jaar al om een eigen richting in te slaan in realistische olieverfschilderijen, om vervolgens zijn werk te laten beoordelen door bovengenoemde schilders.

Deze schilders hebben alle drie het talent van Jaap gezien en gestimuleerd. Jos Lussenburg raadde hem zelfs af een kunstacademie te volgen. Ten Bruggenkate introduceerde Jaap bij de kunstenaarsvereniging “Het Palet” in het voormalig Sofia Ziekenhuis in Zwolle, waar Ten Bruggenkate zelf ook lang bij betrokken was

en waar zijn atelier zich bevond.

 

Jaap Dijkhuis ontwikkelde zich als autodidact tot een realistische fijnschilder die beïnvloed is door o.a. Carel Willink, Henk Helmantel en Nederlandse, Duitse en Engelse realistische schilders uit de Romantiek in de 19e eeuw, zoals o.a. Caspar David Friedrich en John Atkinson Grimshaw, maar die toch een eigen sfeer heeft weten te creëren in zijn werken.

Op 18jarige leeftijd mocht hij een portret van de toen 10 jarige Prins Willem Alexander aanbieden aan Prinses Beatrix op Paleis Lange Voorhout in Den Haag .

 

In de jaren tussen 1980 en 1990 verwierf Jaap een 1e en 2e prijs voor een stilleven en een landschap in olieverf bij Uitgeverij Arti in Alkmaar en een prijs voor een schilderij voor het Natuurfonds via de Royal Talens fabrieken in Apeldoorn. Tevens kreeg hij een opdracht voor een groot bedrijfsschilderij in olieverf voor de "Dorlas" Koffiebranderij in Amersfoort.

In deze jaren was zijn productiviteit van olieverfschilderijen vrij groot.

Hij exposeerde in deze jaren meerdere keren in Nunspeet, Wezep, Epe, Groningen, Zwolle en Apeldoorn en in Ramelsloh, in de buurt van Hamburg in Duitsland.

 

Na, naast zijn schilderwerk, als onderwijzer in Heerde te hebben gewerkt tot 1986, kreeg Jaap de kans een ander deel van zijn veelomvattende talenten te ontwikkelen: een engagement bij

het enige beroeps Operettegezelschap van Nederland: “De Hoofdstad Operette” in Amsterdam.

Daar werkte hij als zanger, danser en acteur tot 2001 en daarnaast werkte hij voor vele theatergezelschappen als regisseur, decor- en kostuumontwerper. Het ontwerpen, regisseren, zingen en het vele reizen naar theaters in Nederland, Duitsland, België en Zwitserland namen ook nog eens, naast de zanglessen bij o.a. Christina Deutekom, veel tijd in beslag. Verder werkte hij freelance aan grote operetteproducties in België bij het Vlaams Muziektheater en maakte hij 3 musicalproducties, die door heel Nederland en België reisden, voor het Nationaal Jeugd Musical Theater in Amsterdam, waaronder "de Tovenaar van Oz" met 250 kostuums, prachtige decors en projectiebeelden, alles naar eigen ontwerp.

Verder schreef en regisseerde hij enkele eigen geproduceerde muziektheaterproducties, waar hij zelf ook in zong en/ of acteerde.

Voor zang- en/of acteerlessen/ workshops kan men ook bij Jaap terecht.

Al deze creatieve activiteiten heeft hij ondergebracht in zijn eenmansbedrijf

Jaap Dijkhuis Producties:

www.jaapdijkhuisproducties.nl 

 

Nadat zijn vader in 1991 plotseling overleed, bleef zijn olieverfpalet bijna 13 jaar onaangeroerd liggen. Enkele werken werden afgemaakt, maar het schilderij van de beroemde balletdanser Vaslav Nijinsky waar hij in 1992 aan begon, bleef verder onafgemaakt staan.

In 1995 verhuisde Jaap naar Almere Haven en hield zich toen vrijwel alleen op kunstschildergebied bezig met handgeschilderde kostuum- en decorontwerpen in gouache voor theaterproducties.

 

In de zomer van 2004 heeft Jaap Dijkhuis het schilderij van Nijinsky afgemaakt.

Vanaf die tijd maakte Jaap weer olieverfschilderijen naast zijn theaterwerk en exposeerde hij in 2009 bij Galerie Stam aan de Prinsengracht in Amsterdam en bij Galerie “De Witte Ezel” in Almere.

In de Coronatijd vanaf voorjaar 2020 is Jaap weer meer olieverfschilderijen gaan schilderen o.a.

rond de Poolse componist Frédèric Chopin en dromerige aquarellen.

 

De komende jaren zal het penseel van Jaap Dijkhuis hopelijk nog veel over het doek bewegen, naast zijn werk in het theater waarvoor hij zijn eigen decors en kostuums blijft ontwerpen.

Het stimuleren van jeugdige talenten in vele facetten van kunst zal zijn aandacht blijven houden en hij hoopt dan ook dat veel jonge mensen in deze harde technische wereld nog oog zullen houden voor het oud ambachtelijke vakmanschap in de kunst.

 

“Kunst moet ook iets kunstigs hebben”

Carel Willink